Vanzarile
cu pret redus fac parte din categoria
practicilor comerciale si sunt reglementate de OG 99/2000 – republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, unde ,
capitolul V « Practici comerciale » evidentiaza foarte clar
conditiile pentru comercializarea produselor si serviciilor pe piata.
In cadrul acestui capitol, la art 16 , sunt enumerate exhaustiv situatiile in care
produsele pot fi vandute catre consumatorii finali cu pret redus si anume:
- vanzari de lichidare ;
- vanzari de soldare ;
- vanzari efectuate in structuri de vanzare
denumite magazin sau depozit de fabrica ;
- vanzari promotionale ;
- vanzari ale produselor destinate satisfacerii unor nevoi ocazionale ale
consumatorului, dupa ce evenimentul a trecut si este evident ca produsele
respective nu mai pot fi vandute in conditii comerciale normale ;
- vanzari ale produselor care intr-o perioada de 3 luni de la aprovizionare
nu au fost vandute ;
- vanzari accelerate ale produselor susceptibile de o deterioare rapida sau a
caror conservare nu mai poate fi asigurata pana la limita termenului de valabilitate ;
- vanzarea unui produs la un pret aliniat cu cel legal practicat de ceilalti
comercianti din aceeasi zona comerciala, pentru acelasi produs, determinat de
pretul concurential ;
- vanzarea produselor cu caracteristici identice, ale caror preturi de
reaprovizionare s-au diminuat .
Prin vanzare in pierdere, in sensul prezentei ordonante, se intelege orice pret
de vanzare la un pret egal sau inferior costului de achizitie, astfel cum acesta
este definit de reglementarile legale in vigoare, respectiv punctul 51 alin (1)
si (2) din reglementarile contabile aprobate prin PMFP 3055/2009, si este egal
cu pretul de cumparare, taxele nerecuperabile, cheltuielile de transport
aprovizionare si alte cheltuieli accesorii necesare pentru punerea in stare de
utilitate sau intrarea in gestiune a materialului respectiv.
Dar , sa vedem mai in manunt practic CE INSEAMNA aceste categorii de vanzare cu pret
redus :
VANZAREA
PRIN LICHIDARE reprezinta orice vanzare precedata
sau insotita de publicitate sub denumirea de
« lichidare » care, printr-o
reducere de preturi, are ca efect vanzarea accelerata a totalitatii sau numai a
parti din stocul de produse dintr-o structura de vanzare cu manuntul si care:
- se
realizeaza in orice perioada a anului ;
- se poate efectua cu un pret mai mic decat costul de achizitie;
- sunt supuse notificarii la primarie in baza unui inentar detaliat al
marfurilor care se lichideaza, intocmit de comerciant ;
- provenienta produselor trebuie justificata cu documente legale ;
- se realizeaza DOAR in anumite situatii, si anume :
a. incetarea definitiva a activitatii comerciantului, inclusiv in cazul
schimbarii proprietarului, chiriasului, locatarului sau mandatarului, dupa caz,
care exploateaza structura de vanzare, cu exceptia cazurilor in care aceasta
este vanduta, cedata sau inchiriata unei persoane juridice administrate de
vechiul proprietar sau in care acesta este actionar ;
b. incetarea din proprie initiativa a activitatii comerciantului in structura
de vanzare respectiva sau ca urmare a anularii contractului de
inchiriere, locatie sau mandat, in bvaza unei hotarari judecatoresti
ramase definitive sau in baza unei hotarari judecatoresti de executare
silita ;
c. intreruperea activitatii comerciale sezoniere pentru o perioada de cel
putin 5 luni dupa terminarea operatiunilor de lichidare ;
d. schimbarea profilului structurii de vanzare, suspendarea sau inlocuirea
unei activitati comerciale desfasurate in acea structura ;
e. modificarea conditiilor de exploatare a suprafetei de vanzare, daca
lucrarile de transformare si amenajare depasesc 30 de zile si sunt efectuate in
interiorul acwesteia, structura de vanzare fiind inchisa in toata aceasta
perioada, sau modificarea conditiilor de exercitare a activitatii in cazul
incheierii sau anularii unui contract de distriburie avand o clauza de
aprovizionare exclusiva ;
f.
vanzarea stocului de produse de catre mostenitorii legali ai comerciantului
defunct ;
g. deterioararea grava, din cauza unor calamitati sau acte de vandalism, a
unei parti sau, dupa caz, a intregului stoc de produse , EXCLUSIV cele
alimentare.
VANZAREA DE SOLDARE este orice vanzare insotita sau precedata de de publicitate si anuntata
sub denumirea de « soldare/soldari/solduri » care, printr-o reducere de preturi , are ca
efect vanzarea accelerata a stocului de marfuri sezoniere dintr-o structura de
vanzare cu amanuntulsi care :
a.
se refera DOAR la produsele sezoniere ;
b. se realizeaza NUMAI in cursul a doua perioade pe an: 15 ianuarie-15
aprilie pentru produsele de toamna-iarna si 01 august- 31 octombrie pentru
produsele de primavara-vara ;
c.
se pot realiza de asemenea cu pret egal saau mai mic decat pretul de achizitie ;
d. sunt supuse notificarii la primarie, prin anuntarea perioadei in care se
vor face vanzarile de soldare
VANZARILE EFECTUATE IN STRUCTURI DE VANZARE DENUMITE MAGAZIN SAU DEPOZIT DE
FABRICA :
sunt acele vanzari din productia proprie, efectuate direct consumatorilor de
catre producatori si care :
a.
se pot realiza cu pret egal sau mai mic decat costul de productie ;
b.
trebuie sa fie justificate cu documente, din care sa rezulte originea si
data de fabricatie ;
c.
nu sunt supuse notificarii la primarie.
VANZARILE PROMOTIONALE se refera la produsele disponibile si reaprovizionabile. Produsele supuse
vanzarii promotionale trebuie sa existe la vanzare pe durata intregii perioade
anuntate ; in caz contrar
comerciantul trebuie sa informeze consumatorii ca oferta este valabila
numai in limita stocului disponibil si care :
a. pot avea loc in orice perioada a
anului, fara nici o restrictie ;
b. nu sunt supuse notificarii la primarie;
c. dar, atentie: produsele respective NU SE VAND IN PIERDERE, deci
pretul de vanzare redus nu poate fi egal sau mai mic decat costul de
achizitie ;
VANZARI DESTINATE SATISFACERII UNOR NEVOI OCAZIONALE ALE CONSUMATORULUI : sunt acele produse care nu mai pot fi vandute
in conditii comerciale normale dupa terminarea unui eveniment, cum ar fi, fara
a se limita la : globulete sau ornamente pentru pomul de Craciun,
artificii, jucarii tematice, martisoare sau alte produse personalizate pentru 1
Martie sau 8 Martie, iepurasi, oua de ciocolata sau alte produse specifice
sarbatorilor de Paste sau cu ocazia unor manifestari culturale, sportive sau
expozitionale, cum ar fi, fara a se limita la acestea : confectii,
tricotaje ori diverse accesorii, cataloage , pliante, personalizate cu numele
firmei sau al manifestarii in cauza sau alte asemenea lucruri si care :
a.
nu sunt supuse notificarii la primarie.
VANZARI ALE PRODUSELOR CARE INTR-O PERIOADA DE 3 LUNI DE LA APROVIZIONARE
NU AU FOST VANDUTE :
a. se pot realiza cu pret egal sau mai mic decat pretul de achizitie ;
b. se aplica doar marfurilor care au fost achizitionate cu 3 luni inainte de
aplicarea reducerii.
VANZARI ACCELETRATE ALE PRODUSELOR SUSCEPTIBLE DE O DETERIOARARE RAPIDA SAU
A CAROR CONSERVARE NU MAI POATE FI ASIGURATA PANA LA LIMITA TERMENULUI DE
VALABILIATATE :
a. se refera in special la produsele alimentare ;
b. nu sunt supuse notificarii la primarie ;
c. se pot realiza cu pret egal sau mai mic decat pretul de achizitie ;
d. in aceasta categorie POT INTRA insa
si unele produse nealimentare, cum ar fi, lacuri si vopsele, atunci cand
acestea sunt susceptibile ca se deterioreaza rapid datorita apropierii datei
limita a perioadei de valabilitate.
VANZAREA UNUI PRODUS LA UN PRET ALINIAT LA CEL PRACTICAT DE CEILALTI COMERCIANTI DIN ACEEASI ZONA, pentru acelasi produs,
determinat de mediul concurential :
a. se refera la vanzarea doar a anumitui produs ;
b. se poate realiza cu pret egal sau mai mic decat costul de achizitie.
VANZAREA PRODUSELOR CU CARACTERISTICI IDENTICE, ale caror preturi de reaprovizionare s-au micsorat:
a.
se pot realiza la un pret egal sau mai mic decat costul de achizitie;
b.
se refera la produsele reaprovizionate de la furnizori, la un prêt
diminuat.
In concluzie, cu exceptia
vanzarilor promotionale toate celelalte situatii prezentate mai sus permit vanzarea in pierdere.
In ceea ce priveste
afisarea pretului nou, recomandarea este ca in zilele in care se fac reduceri de preturi sa se tina
cont de prevederile art 33 din OG 99/2000 si anume : pretul nou trebuie
afisat langa cel vechi taiat pentru fiecare produs sau grupa de produse
identice (sau identificate separat « pret nou/ pret vechi » si
trebuie evitata de asemenea publicitatea inselatoare.
Pe de alta parte , un lucru deosebit de
important este urmatorul : NUMAI PENTRU VANZARILE DE LICHIDARE SI DE
SOLDARE, atunci cand acestea se efectueaza in pierdere, cheltuielile sunt
deductibile din punct de vedere fiscal.
Reducerile de pret se fac
dupa ce s-au parcurs cateva etape imprtante insa, si anume :
- inventarierea marfurilor existente in stoc la inceputul perioadei de
reduceri, dar inainte de aplicarea reducerilor ;
- intocmirea deciziei administratorului de schimbare de pret, in sensul
micsorarii acestuia dupa analiza in prealabil a listelor de inventariere a
marfurilor existente in stoc la inceputul perioadei ;
- intocmirea unui proces verbal de
reducere e pret, care va avea la baza listele de inventariere, in care se vor
trece preturile vechi, preturile noi si diferentele de pret, precum si valorile
respective ;
- intocmire NIR , pe baza inventarului si a procesului verbal de
reducere de pret, cu noile preturi de vanzare ;
- inregistrarea in contabilitate a diferentelor de pret ,
prin diminuarea adaosului comercial si a TVA neexigibila, astfel :
371= % , cu valoarea
diferentei de pret in rosu (-)
378 , cu valoarea adaosului in rosu (-)
4428, cu valoarea TVA neexigibila in
rosu (-)
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu