Rss Feed
  1. Vanzarile  cu pret redus fac parte din categoria practicilor comerciale si sunt reglementate de OG 99/2000 – republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, unde ,  capitolul V « Practici comerciale » evidentiaza foarte clar conditiile pentru comercializarea produselor si serviciilor pe piata.
    In cadrul acestui capitol, la art 16  , sunt enumerate exhaustiv situatiile in care produsele pot fi vandute catre consumatorii finali cu pret redus si anume:
    -     vanzari de lichidare ;
    -      vanzari de soldare ;
    -      vanzari efectuate in structuri de vanzare  denumite magazin sau depozit de fabrica ;
    -      vanzari promotionale ;
    -      vanzari ale produselor destinate satisfacerii unor nevoi ocazionale ale consumatorului, dupa ce evenimentul a trecut si este evident ca produsele respective nu mai pot fi vandute in conditii comerciale  normale ;
    -     vanzari ale produselor care intr-o perioada de 3 luni de la aprovizionare nu au fost vandute ;
    -     vanzari accelerate ale produselor susceptibile de o deterioare rapida sau a caror conservare nu mai poate fi asigurata pana la limita termenului de  valabilitate ;  
    -    vanzarea unui produs la un pret aliniat cu cel legal practicat de ceilalti comercianti din aceeasi zona comerciala, pentru acelasi produs, determinat de pretul concurential ;
    -    vanzarea produselor cu caracteristici identice, ale caror preturi de reaprovizionare s-au diminuat .

    Prin vanzare in pierdere, in sensul  prezentei ordonante, se intelege orice pret de vanzare la un pret egal sau inferior costului de achizitie, astfel cum acesta este definit de reglementarile legale in vigoare, respectiv punctul 51 alin (1) si (2) din reglementarile contabile aprobate prin PMFP 3055/2009, si este egal cu pretul de cumparare, taxele nerecuperabile, cheltuielile de transport aprovizionare si alte cheltuieli accesorii necesare pentru punerea in stare de utilitate sau intrarea in gestiune a materialului respectiv.

    Dar , sa vedem mai in manunt practic CE INSEAMNA  aceste categorii de vanzare cu pret redus :

    VANZAREA PRIN LICHIDARE  reprezinta orice vanzare precedata  sau insotita de publicitate sub denumirea de « lichidare »  care, printr-o reducere de preturi, are ca efect vanzarea accelerata a totalitatii sau numai a parti din stocul de produse dintr-o structura de vanzare cu manuntul si  care:
    -   se realizeaza in orice perioada a anului ;
    -   se poate efectua cu un pret mai mic decat costul de achizitie;
    -  sunt supuse notificarii la primarie in baza unui inentar detaliat al marfurilor care se lichideaza, intocmit de comerciant ;
    -    provenienta produselor trebuie justificata cu documente legale ;
    -     se realizeaza DOAR in anumite situatii, si anume :
    a.  incetarea definitiva a activitatii comerciantului, inclusiv in cazul schimbarii proprietarului, chiriasului, locatarului sau mandatarului, dupa caz, care exploateaza structura de vanzare, cu exceptia cazurilor in care aceasta este vanduta, cedata sau inchiriata unei persoane juridice administrate de vechiul proprietar sau in care acesta este actionar ;
    b.  incetarea din proprie initiativa a activitatii comerciantului in structura de vanzare respectiva sau ca urmare a anularii contractului de inchiriere, locatie sau mandat, in bvaza unei hotarari judecatoresti ramase definitive sau in baza unei hotarari judecatoresti de executare silita ;
    c.   intreruperea activitatii comerciale sezoniere pentru o perioada de cel putin 5 luni dupa terminarea operatiunilor de lichidare ;
    d.  schimbarea profilului structurii de vanzare, suspendarea sau inlocuirea unei activitati comerciale desfasurate in acea structura ;
    e.  modificarea conditiilor de exploatare a suprafetei de vanzare, daca lucrarile de transformare si amenajare depasesc 30 de zile si sunt efectuate in interiorul acwesteia, structura de vanzare fiind inchisa in toata aceasta perioada, sau modificarea conditiilor de exercitare a activitatii in cazul incheierii sau anularii unui contract de distriburie avand o clauza de aprovizionare exclusiva ;
    f.     vanzarea stocului de produse de catre mostenitorii legali ai comerciantului defunct ;
    g.   deterioararea grava, din cauza unor calamitati sau acte de vandalism, a unei parti sau, dupa caz, a intregului stoc de produse , EXCLUSIV cele alimentare.

    VANZAREA DE SOLDARE este orice vanzare insotita sau precedata de de publicitate si anuntata sub denumirea de « soldare/soldari/solduri »  care, printr-o reducere de preturi , are ca efect vanzarea accelerata a stocului de marfuri sezoniere dintr-o structura de vanzare cu amanuntulsi care :
    a.    se refera DOAR la produsele sezoniere ;
    b.  se realizeaza NUMAI in cursul a doua perioade pe an: 15 ianuarie-15 aprilie pentru produsele de toamna-iarna si 01 august- 31 octombrie pentru produsele de primavara-vara ;
    c.    se pot realiza de asemenea cu pret egal saau mai mic decat pretul de achizitie ;
    d.   sunt supuse notificarii la primarie, prin anuntarea perioadei in care se vor face vanzarile de soldare

    VANZARILE EFECTUATE IN STRUCTURI DE VANZARE DENUMITE MAGAZIN SAU DEPOZIT DE FABRICA : sunt acele vanzari din productia proprie, efectuate direct consumatorilor de catre producatori si care :
    a.    se pot realiza cu pret egal sau mai mic decat costul de productie ;
    b.    trebuie sa fie justificate cu documente, din care sa rezulte originea si data de fabricatie ;
    c.    nu sunt supuse notificarii la primarie.

    VANZARILE PROMOTIONALE se refera la produsele disponibile si reaprovizionabile. Produsele supuse vanzarii promotionale trebuie sa existe la vanzare pe durata intregii perioade anuntate ; in caz contrar  comerciantul trebuie sa informeze consumatorii ca oferta este valabila numai in limita stocului disponibil si care :
    a.   pot avea loc in orice perioada a anului, fara nici o restrictie ;
    b.   nu sunt supuse notificarii la primarie;
    c. dar, atentie: produsele respective NU SE VAND IN PIERDERE, deci pretul de vanzare redus nu poate fi egal sau mai mic decat costul de achizitie ;

    VANZARI DESTINATE SATISFACERII UNOR NEVOI OCAZIONALE ALE CONSUMATORULUI :  sunt acele produse care nu mai pot fi vandute in conditii comerciale normale dupa terminarea unui eveniment, cum ar fi, fara a se limita la : globulete sau ornamente pentru pomul de Craciun, artificii, jucarii tematice, martisoare sau alte produse personalizate pentru 1 Martie sau 8 Martie, iepurasi, oua de ciocolata sau alte produse specifice sarbatorilor de Paste sau cu ocazia unor manifestari culturale, sportive sau expozitionale, cum ar fi, fara a se limita la acestea : confectii, tricotaje ori diverse accesorii, cataloage , pliante, personalizate cu numele firmei sau al manifestarii in cauza sau alte asemenea lucruri si care :
    a.    nu sunt supuse notificarii la primarie.

    VANZARI ALE PRODUSELOR CARE INTR-O PERIOADA DE 3 LUNI DE LA APROVIZIONARE NU AU FOST VANDUTE :
    a.  se pot realiza cu pret egal sau mai mic decat pretul de achizitie ;
    b.  se aplica doar marfurilor care au fost achizitionate cu 3 luni inainte de aplicarea reducerii.

    VANZARI ACCELETRATE ALE PRODUSELOR SUSCEPTIBLE DE O DETERIOARARE RAPIDA SAU A CAROR CONSERVARE NU MAI POATE FI ASIGURATA PANA LA LIMITA TERMENULUI DE VALABILIATATE :
    a.   se refera in special la produsele alimentare ;
    b.   nu sunt supuse notificarii la primarie ;
    c.  se pot realiza cu pret egal sau mai mic decat pretul de achizitie ;
    d.  in aceasta categorie POT INTRA  insa si unele produse nealimentare, cum ar fi, lacuri si vopsele, atunci cand acestea sunt susceptibile ca se deterioreaza rapid datorita apropierii datei limita a perioadei de valabilitate.

    VANZAREA UNUI PRODUS LA UN PRET ALINIAT LA CEL PRACTICAT DE CEILALTI  COMERCIANTI  DIN ACEEASI ZONA, pentru acelasi produs, determinat de mediul concurential :
    a.   se refera la vanzarea doar a anumitui produs ;
    b.  se poate realiza cu pret egal sau mai mic decat costul de achizitie.

    VANZAREA  PRODUSELOR  CU CARACTERISTICI  IDENTICE, ale caror preturi de reaprovizionare s-au micsorat:
    a.    se pot realiza la un pret egal sau mai mic decat costul de achizitie;
    b.    se refera la produsele reaprovizionate de la furnizori, la un prêt diminuat.

    In concluzie, cu exceptia vanzarilor promotionale toate celelalte situatii prezentate  mai sus permit vanzarea in pierdere.
    In ceea ce priveste afisarea pretului nou, recomandarea este ca in zilele in  care se fac reduceri de preturi sa se tina cont de prevederile art 33 din OG 99/2000 si anume : pretul nou trebuie afisat langa cel vechi taiat pentru fiecare produs sau grupa de produse identice (sau identificate separat « pret nou/ pret vechi » si trebuie evitata de asemenea publicitatea inselatoare.
    Pe de alta parte , un lucru deosebit de important este urmatorul : NUMAI PENTRU VANZARILE DE LICHIDARE SI DE SOLDARE, atunci cand acestea se efectueaza in pierdere, cheltuielile sunt deductibile din punct de vedere fiscal.

    Reducerile de pret se fac dupa ce s-au parcurs cateva etape imprtante insa, si anume :
    inventarierea marfurilor existente in stoc la inceputul perioadei de reduceri, dar inainte de aplicarea reducerilor ;
    -   intocmirea deciziei administratorului de schimbare de pret, in sensul micsorarii acestuia dupa analiza in prealabil a listelor de inventariere a marfurilor existente in stoc la inceputul perioadei ;
    -  intocmirea  unui proces verbal de reducere e pret, care va avea la baza listele de inventariere, in care se vor trece preturile vechi, preturile noi si diferentele de pret, precum si valorile respective ;
    -    intocmire NIR , pe baza inventarului si a procesului verbal de reducere de pret, cu noile preturi de vanzare ;
    -   inregistrarea in contabilitate a diferentelor de pret , prin diminuarea adaosului comercial si a TVA neexigibila, astfel :

    371= % , cu valoarea diferentei de pret in rosu (-)
             378 , cu valoarea adaosului in rosu (-)
             4428, cu valoarea TVA neexigibila in rosu (-)










  2. 0 comentarii:

    Trimiteți un comentariu